Wim Gilgemyn nam jaren geleden het roer over van zijn vader Frans en diens broer André en binnenkort zal zijn zoon Maxim meer dan waarschijnlijk hetzelfde doen. Maxim zet na zijn studies immers sinds enkele maanden zijn eerste stappen in het familiebedrijf. “Ik begin onderaan de ladder en het is de bedoeling dat ik alle geleidingen van het bedrijf zal doorlopen. Op die manier hoop ik mezelf klaar te stomen om het recyclingbedrijf met 20 personeelsleden samen met mijn vader te kunnen leiden”, opent Maxim Gilgemyn het gesprek.
Laag verbruik doorslaggevende succesfactor.
Gilgemyn Recycling uit de Wevelgemse deelgemeente Gullegem ontpopte zich door de jaren heen van een specialist in de verwerking van papier en karton tot een specialist die een volledige containerdienst aanbiedt. Toch blijft de verwerking van papier, karton en plasticfolie de hoofdactiviteit van het bedrijf van “Baron Karton”, zoals zaakvoerder Wim Gilgemyn onder vrienden wel eens genoemd wordt. Sinds enige tijd speelt ook de Mercedes-Benz Actros een doorslaggevende rol bij de organisatie van de containerdienst. En daar heeft het lage verbruik van de trucks uit Stuttgart iets mee te maken.
Balen van 1.100 of 1.300 kilogram.
Gilgemyn is een partner van nogal wat grote en kleine ondernemingen, supermarkten, verenigingen en scholen. “Wij zetten een 1.200-tal containers bij bedrijven, winkels en verdeelcentra. Van de kleine winkelier om de hoek tot de grote distributiespecialisten, maar ook bij grotere producenten zoals onder meer tapijtfabrikanten, machinebouwers, diepvriesbedrijven en cartonnages”, zegt Henk Roose, de vlootverantwoordelijke, die in een vorig leven nog als zelfstandige onderaannemer voor Gilgemyn reed. Het gaat daarbij om gewone conventionele open- en gesloten afzetcontainers, maar ook om zelfpersende containers (monoblocks) en containers die op een stationaire pers aangesloten kunnen worden. In deze laatste twee types van containers kan het papier en karton door de perscapaciteit veel compacter opgeslagen worden. Niettegenstaande Gilgemyn Recycling een volledige containerdienst aanbiedt, verwerkt het in Gullegem enkel papier, karton en plasticfolie. De andere afvalstromen voert het bedrijf af naar diverse specialisten. “Uiteraard vormen papier en karton onze roots. Mijn grootvader begon met de verwerking van deze stoffen en ook vandaag hebben wij in ons bedrijfsgebouw twee papierpersen, waarvan één pers speciaal geschikt is om kunststoffen te persen”, verduidelijk Maxim Gilgemyn. Deze persen zorgen ervoor dat de uitgestorte afvalfracties in balen van 1.100 en 1.300 kilogram gecompacteerd worden, waarna ze als primaire grondstof aan de karton- en plastic industrie geleverd worden. Gilgemyn Recycling levert daarbij zowel aan bedrijven in Europa als daarbuiten. “Vroeger exporteerden wij zowat 80% naar Azië, maar de laatste twee jaar is dit helemaal omgedraaid, aangezien de Europese afzet vandaag goed is voor 70% van onze afzet. Dat heeft vooral te maken met het feit dat China gestopt is met importeren.
Vinger aan de pols.
Durven reorganiseren is belangrijk in de business van Gilgemyn. “Dat geldt voor de export/verkopen van onze producten, maar ook voor de vloot waarmee wij onze containerdienst organiseren”, weet Henk Roose. Hij doelt hiermee op het feit dat het bedrijf onlangs overstapte op de nieuwe Actros: “Wij werkten vroeger met één vrachtwagenleverancier, maar beslisten op een gegeven moment dat het waarschijnlijk interessant zou zijn om de vinger aan de pols te houden door een tweede merkt te introduceren. Vandaar dat wij onze eerste Mercedes-Benz vrachtwagen aankochten. Deze Antos bleek in verbruik zoveel zuiniger dan onze andere bestaande voertuigen, dat we merkten dat hier heel veel besparingspotentieel inzat.” Gilgemyn besliste daarom de volledige vloot, die steeds om de vijf jaar wordt vernieuwd, te vervangen door de nieuwe Actros. “Ons wagenpark bestaat vandaag uit één trekker van een ander merk, die we gebruiken voor het lokaal afvoeren van balen karton/plasticfolie, één Antos en negen Actros containerwagens, voor het ophalen van onze containers”, pikt Maxim Gilgemyn in. Zes van de trucks rijden met een aanhangwagen, terwijl vier chauffeurs met een solovrachtwagen onderweg zijn. “Wij kiezen er bewust voor om elke bestemming die verder dan 30 km van ons bedrijf ligt, te doen met een vrachtwagen met aanhangwagen. Combineren is nu eenmaal de boodschap als je je kostprijs onder controle wil houden. Zeker sinds de invoering van de kilometerheffing”, stelt Henk Roose. Gilgemyn Recycling heeft er trouwens voor geopteerd om zijn nieuwe vrachtwagens met FleetBoard uit te rusten. “Op die manier verkrijgen we nog meer informatie over ons wagenpark, kunnen we de rijstijl van onze chauffeurs nog beter opvolgen en kunnen we in de toekomst waarschijnlijk het verbruik van onze trucks nog wat verder drukken.
Comfort en veiligheid.
Gilgemyn Recycling heeft gekozen voor de uitvoering met slaapcabine. “Op het eerste gezicht misschien een wat rare keuze, gezien de inzet van onze voertuigen, maar wij hebben bewust geopteerd voor wat meer comfort voor onze chauffeurs. Kleine cabines zijn nu eenmaal niet ideaal om als chauffeur je pauze in te nemen. Op die manier hebben onze chauffeurs ook een koelkast en wat meer ruimte om reservekledij mee te nemen. Bovendien heeft een truck met slaapcabine voor Gilgemyn het voordeel van een hogere buy-backwaarde”, geeft Maxim Gilgemyn aan. De recyclingspecialist uit Gullegem opteert overigens voor een financieringscontract van Charterway met een full onderhoudscontract op vijf jaar. “Onze voertuigen leggen gemiddeld zowat 80.000 km per jaar af en na vijf jaar zijn de vrachtwagens in onze sector wel aan vervanging toe. Zeker wanneer je onvoorziene stilstanden absoluut wil vermijden”, vervolgt Henk Roose, die tot slot ook nog meegeeft dat de MirrorCam naar zijn gevoel het nieuwe normaal in de logistiek zal worden: “De zichtbaarheid is gewoon veel beter en ook het probleem van de dode hoek wordt hierdoor opgelost. Mercedes-Benz bewijst met dit nieuwe systeem dat het niet alleen inzake verbruik een echte voorloper is.”