We geloven in het klimaatverdrag van Parijs – want duurzaamheid is voor ons geen modeverschijnsel, maar een belangrijke levenshouding. Om onze bijdrage aan deze wereldwijde doelstelling te leveren, hebben we een duidelijke routekaart voor een CO₂-neutrale transportsector opgesteld. eMobility is onze sleutel tot duurzaamheid en met de eActros ervaren we dit nu al:de lokale CO₂-neutraliteit.
Duurzaamheid zit in ons bloed.
Voor een CO₂-neutrale productie.
Duurzaamheid houdt voor ons niet op bij een eTruck. Want bij de vermindering van CO₂ zien we het grote geheel. Daarom zullen alle Europese Daimler-fabrieken vanaf 2022 in balans op CO₂-neutrale wijze produceren. Bovendien verlagen wij voor een klimaatneutrale productie consequent onze CO₂-uitstoot en willen wij deze waar mogelijk helemaal vermijden. Naast het inkopen van groene stroom breiden wij de duurzame energie in onze vestigingen consequent uit. Een locatieoverschrijdende stroomovereenkomst moet bovendien garanderen dat alle Duitse vestigingen van Daimler Truck AG hun volledige behoefte kunnen dekken met stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals wind-, zonne- en waterkracht.
Meer power door ePowertrain.
In een rechtstreekse vergelijking is de eActros 300/400 tot twee keer zo efficiënt als een dieselvrachtwagen. Dat doet hij door zijn energie met behulp van de ePowertrain en recuperatie (voor de bijzonder hoge terugwinning van vertragingsenergie) efficiënt te gebruiken. De oplossing op maat voor elektrische vrachtwagens, met een focus op het zware distributievervoer in een stedelijke omgeving, overtuigt door een geoptimaliseerd aandrijflijngewicht, meer efficiëntie en een stil rijgedrag. De gebruikte e-as maakt met zijn twee afzonderlijke elektromotoren een maximumvermogen van 400 kW mogelijk.
Energiebesparing en dus grondstoffen sparen, hangt niet alleen af van de efficiëntie van de aandrijflijn, maar in grote mate ook van de rijstijl en het rijgedrag van de bestuurder.
Trucktraining? e-specifiek!
Energie- en milieuvriendelijk rijden hangt niet alleen af van de efficiëntie van de aandrijflijn, maar ook in grote mate van de rijstijl en het rijgedrag van de bestuurders. Daarom biedt Mercedes-Benz Trucks een speciaal op de eActros 300/400 afgestemde rijtraining aan. Die begint bij fundamentele arbeidsstappen zoals het laden van de truck, het ophalen van e-specifieke informatie en de implementatie ervan in de dagelijkse routine van de bestuurder, zodat de deelnemers vooral de omgang met de nieuwe ePowertrain kunnen aanleren. De training levert de nodige kneepjes om de recuperatie van de aandrijving optimaal te benutten en daardoor een geoptimaliseerd rijbereik en batterijsparend rijden mogelijk te maken.
Brandstofcel of batterij?
Beide technologieën maken een schoon transport mogelijk. Als de ritten goed kunnen worden gepland en de randvoorwaarden voor de belading geschikt zijn, toont de batterij-elektrische aandrijving haar sterke punten: Ze combineert een extreem hoge energie-efficiëntie met lage energiekosten. Als het echter om lange afstanden en flexibiliteit bij trajecten en lading gaat, zal de door Mercedes-Benz Trucks ontwikkelde aandrijving op brandstofcellen met vloeibare waterstof binnenkort duidelijk in het voordeel zijn. Die maakt met een enkele volle tank een aanzienlijk groter rijbereik mogelijk en is beschikbaar voor toekomstige modellen.
Beide aandrijfvormen bieden kans op lokaal CO₂-neutraal transport; daarom is Mercedes-Benz Trucks al vroeg met de ontwikkeling begonnen. Vandaag kunnen concrete oplossingen gepresenteerd worden:de eActros wordt vanaf 2021 in serie geproduceerd. En dit is nog maar het begin, want in 2039 zal Mercedes‑Benz Trucks de juiste geëlektrificeerde oplossing voor nagenoeg elke behoefte in haar assortiment hebben. Van lichte distributieoplossingen tot het zware internationale langeafstandsverkeer.
Veel gestelde vragen.
Zal de puur elektrische truck die door batterijen wordt aangedreven zich kunnen handhaven naast de truck op waterstof?
- Batterij-elektrische voertuigen zullen net zo geschikt zijn als brandstofcelvoertuigen op basis van waterstof voor verschillende toepassingen en zullen elkaar dus aanvullen.
- Wij geloven er niet in dat de e-trucks zullen worden vervangen door brandstofceltrucks op basis van waterstof. Accu-elektrische voertuigen bieden de hoogste energie-efficiëntie onder de alternatieve aandrijfsystemen, terwijl brandstofcelvoertuigen een hoge operationele flexibiliteit bieden.
- Door batterij aangedreven voertuigen worden eerder gebruikt voor lagere laadgewichten en voor kortere afstanden.
- Brandstofcelaandrijving zal de voorkeur hebben voor zwaardere ladingen en langere trajecten.
- Beide technologieën hebben doorslaggevende voordelen voor hun desbetreffende toepassingsgebieden en dit zal in de toekomst niet veranderen.
Wat zijn de beste argumenten voor eMobility?
- Toekomstgerichte mobiliteit/logistiek, bijvoorbeeld in het geval van binnenstedelijke rijverboden.
- Duurzame mobiliteit met lokaal CO₂-neutraal rijden en volledig CO₂-neutraal bedrijf met 100 % groene stroom.
- Verhoging van de algehele efficiëntie – elektrische voertuigen bieden een veel grotere aandrijfefficiëntie dan diesels.
- Verminder de geluidsemissie en maak gebruik van voordelige voorschriften voor elektrische vrachtwagens, bijv. levertijden in voetgangerszones.
- Verbeterd comfort voor de chauffeur en een betere rijervaring in elektrische trucks.
Welke rol spelen elektrische trucks in de langetermijnstrategie van Mercedes-Benz Trucks?
- De elektrificatie van de bedrijfswagenvloot is een belangrijk onderdeel van onze langetermijnstrategie.
- Mercedes-Benz Trucks heeft zich duidelijk verplicht om een leidende rol spelen in deze technologie.
- De ombouw van de vloot naar alternatieve aandrijvingen is voor ons van groot belang.
Welke elektrische trucks biedt Mercedes-Benz Trucks aan?
De volgende elektrische trucks van Mercedes-Benz Trucks zijn beschikbaar in Europa:
- Mercedes‑Benz eActros 300/400
- Mercedes‑Benz eActros 600
- Mercedes‑Benz eEconic
Aangekondigd voor de tweede helft van het decennium:
- Brandstofcel-truck op waterstofbasis van Mercedes‑Benz Trucks – op basis van het in september 2020 gepresenteerde conceptvoertuig GenH2 Truck